Wednesday 16 March 2011

CERITA IKTIBAR

    Assalamualikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca blog saya ini.Kali ini saya ingin berkongsi cerita denga anda semua semasa saya dan saudara saya pergi ke Batu Pahat Mall.Semoga semua pembaca dapat mengambil iktibar daripada cerita ini.

    Saya dan saudara saya bertolak pada jam 10.30 pagi dengan menaiki bas.Ketika didalam bas,saya melihat pelbagai ragam penumpang bas tersebut.Ada yang mencarut sana sini,berbual benda-benda yang tidak berfaedah dan macam-macam lagi.

   Semasa bas yang saya naiki berhenti di sebuah perhentian bas,saya ternampak seorang pak cik yang sudah tua serta bertongkat.Pak cik tersebut memakai jubah berwarna putih.Saya merenung pak cik itu agak lama semasa dia hendak membayar tambang bas.Apabila diperhati dengan betul-betul,saya membuat andaian yang pak cik itu bukan berasal daripada Malaysia.Saudara saya menyangka bahawa pak cik tersebut merupakan seorang tabligh "Mat Salleh".

   Selepas pak cik itu selesai membayar tambang bas,dengan perlahan-lahan pak cik tersebut mencari tempat untuk duduk.Pak cik itu duduk di sebelah seorang budak(lingkungan 16-18 tahun).Budak itu tidak bertolak ansur dengan memberikan pak cik tersebut duduk di tempatnya.

  Selepas pak cik tersebut duduk di bahagian sebelah tingkap,budak itu dengan kurang ajar nya mengangkat kakinya dan diletakkan di palang besi di depannya.Pak cik itu hanya berdiam diri tanpa bersuara.Selepas itu,budak tersebut membuka lagu ber genre "rock" dengan sungguh kuat seperti pak cik tersebut tidak berada di sebelahnya.

   Saya ingin menegurnya tapi apakan daya IMAN saya masih belum kuat untuk menegur budak itu.Saya hanya melihat dan terus melihat budak tersebut tanpa berkata apa-apa.Sesampainya di Batu Pahat Mall,ramai penumpang yang berpusu pusu keluar daripada bas.Semasa saya melangkah keluar daripada bas,pak cik tersebut menarik saya dengan berkata'adakah ini Batu Pahat?'.Saya terus membalasnya dengan berkata'haah pak cik'.Pak cik itu terus melepaskan tangan saya dan terus bangun daripada tempat duduknya dan turun daripada bas.

Sekian daripada saya.Semoga pembaca sekalian mendapat iktibar daripada kisah diatas.
TEPUK DADA TANYA IMAN!!

No comments:

Post a Comment