Thursday, 7 July 2011

PERINGATAN BAGI MUSLIMAH

assalamualaikum..

satu peringatan sebenarnya untuk muslimah-muslimah semua

mari kita renung-renungkan bersama

fikir-fikirkan bersama

jika satu hari nanti kita mati,

akaun facebook ini hanya kita yang tahu password

hanya kita yang boleh access..

dan

selepas kita mati..

apa yang jadi pada akaun fb kita?

mungkin ada yang akan ucapkan takziah

mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu

tetapi..

sedarkah kita

gambar-gambar kita..

akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?

gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
macam mana nanti?

lelaki ajnabi terus-terusan tengok

dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..

walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu terus ada..

saham dosa terus meningkat..

macam mana?

pernah terfikir tak?

tudung singkat yang dipakai tu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?

legging dan jeans ketat, boleh selamatkan kita?

baju yang membalut aurat itu, bagaimana?


mungkin kini

kita masih merasa tak sabar nak berkongsi cerita dengan gambar-gambar yang cantik

tempat-tempat yang kita dah lawati di muka bumiNya

tapi di akhirnya nanti..

semua itu tidak akan membawa erti

semuanya hanya tinggal kenangan bagi yang masih hidup

di alam kubur, semua itu tidak sedikit pun boleh menyelamatkan kita

cuba kita renung-renungkan,

saham dosa yang terus meningkat walau setelah ketiadaan kita di muka bumi

sehingga hari akhirat

tutupilah auratmu sebelum auratmu ditutupkan

peliharalah dirimu sebelum dirimu dikapankan


Renung2kan dan selamat beramal...^^.


TEPUK DADA TANYA IMAN !!

Friday, 1 July 2011

SAYANG MEYAYANGI

Assalamualikum dan salam sejahtera kepada pembaca-pembaca sekalian,pada entri kali ini saya ingin berkongi sedikit maklumat tentang sayang meyayangi yang lebih menjurus kepada golongan remaja zaman sekarang.Ya, remaja adalah zaman ketika kita rasa ingin mempunyai seorang teman yang istimewa atau yang lebih sinonimnya digelar "kekasih".Rasa ingin mencintai dan dicintai ini memang wujud dalam diri semua manusia di muka bumi ini terutamanya remaja.Remaja zaman sekarang kebanyakan mereka mempunyai teman istimewa lebih-lebih lagi zaman sekarang adalah zaman arus teknologi yang menyediakan pelbagai kemudahan berkomunikasi.Ini akan memudahkan lagi mereka untuk konon-kononnya bersayang-sayang.Ramai juga remaja yang dapat kita perhatikan yang sering kali berpeleseran di pusat-pusat membeli belah bersama "kekasih" mereka.Tidak kah mereka sedar bahawa bukan sahaja mereka telah melakukan satu dosa yakni berdua-duaan antara lelaki dan perempuan tetapi juga mereka telah menghabiskan masa yang sepatutnya lebih baik digunakan untuk perkara-perkara yang berfaedah.Konon-kononnya dengan berjumpa,ber"dating" akan merapatkan lagi hubungan mereka.Tidak sedarkah mereka bahawa perbuatan itu adalah satu perbuatan yang berdosa dan dimurkai ALLAH?Ya mungkin ada sebilangan antara mereka yang tahu tetapi kenapa mereka masih melakukannya?mungkin ini antara jawapan yang akan diberikan oleh mereka:"ala,bukan apa-apa pun,cuma jalan-jalan kat shopping complex je" atau "kitorang bukannya nak buat benda-benda tak senonoh,cuma jalan-jalan dengan awek/pakwe je...tak boleh ke?" ataupun lebih teruk lagi "apa la kau ni...ketinggalan zaman betul la...ini la namanya nak rapatkan hubungan dengan awek/pakwe kau...fikir la...tak payah kolot sangat" dan lain-lain.Adakah dengan berpeleseran dengan awek/pakwe di pusat-pusat membeli belah,taman-taman dan di tepi-tepi jalan merupakan cara untuk menunjukkan rasa sayang antara satu sama lain?Adakah dengan berdua-duaan dan bermesra-mesraan antara lelaki dan perempuan merupakan cara untuk menunjukkan rasa sayang?Adakah dengan berpegang-pegangan dan menyatakan ayat-ayat cinta merupakan cara untuk menunjukkan rasa sayang?sudah semestinya TIDAK.Cara tersebut adalah cara yang salah dan bertentangan dengan cara islam."Dalam jiwa setiap insan pasti disemat dengan sifat kasih sayang, tetapi tidak semua berjalan di atas landasan sebenar dengan mengikut perasaan. Ada antaranya bertindak atas landasan yang dihanyuti arus kerana godaan syaitan".ayat ini dipetik dari sebuah blog sahabat saya yang menunjukkan bahawa tidak semua cara menunjukkan sayang menyayangi adalah betul seperti yang telah ditunjukkan diatas.Cara yang sebenar adalah berkasih sayang dengan niat kerana ALLAH,tidak melakukan perkara-perkara yang salah ketika berkasih sayang antara sesama manusia seperti ber"dating",berpegang-pegang tangan,berdua-duaan dan sebagainya.Sayang menyayangi juga tidak tertumpu kepada golongan remaja sahaja tetapi kepada seluruh manusia yang ada dimuka bumi ini(seperti yang ditunjukkan diatas)seperti yang disebutkan dalam hadis nabi "Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:Sesiapa yang tidak mengasihi orang muda dan tidak mengenali hak orang tua maka bukan dari kalangan kami.”yang bermaksud 1. Orang beriman adalah mereka yang hidupnya saling hormat menghormati dan kasih mengasihi antara satu sama lain tanpa mengira usia, tua ataupun muda.2. Orang yang gersang daripada sifat kasih sayang biasanya bersikap ganas dan kasar hingga akhirnya hidupnya menjadi terasing dan terpinggir daripada masyarakat. 
3. Kekejaman berupa penderaan dan kekerasan terhadap golongan yang lemah sama ada terhadap kanak-kanak dan orang tua merupakan suatu perbuatan yang amat dibenci oleh agama kerana ia mempamerkan sifat zalim dan tidak berperikemanusiaan yang tidak sepatutnya ada pada diri seorang manusia yang dianugerahkan Allah dengan akal fikiran dan perasaan.Ya itulah yang dimaksudkan dengan sebenar-benarnya maksud sayang meyayangi antara satu sama lain.Rasulullah juga bersabda:Tidak beriman seseorang diantara kamu sehingga dia menyayangi orang lain seperti dia menyayangi dirinya sendiri"Dan ingatlah bahawa kasih sayang ALLAH melebihi segala yang ada dimuka bumi InsyaALLAH dengan ilmu yang sedikit ini akan dapat kita kongsikan kepada semua umat islam.InsyaALLAH....

sayang menyayangi antara muslim

katakan tidak pada "couple"

kasih sayang tidak mengira usia

zon larangan ber"couple"

insyaALLAH begini lebih baik





RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL!

TEPUK DADA TANYA IMAN!!