Saturday 18 August 2012

Perihal segelas susu



           "Kerepek ! Kerepek ! Siapa mahu beli kerepek !" laung Ahmad . Seperti kebiasaanya Ahmad menjaja kerepek di sekitar kawasan perumahan . Hampir setiap hari Ahmad melakukan aktiviti tersebut . Dia menolong ibunya untuk menyara kehidupan mereka sehari-hari . Ahmad dilahirkan dalam keluarga yang sederhana , tidak terlalu susah dan tidak terlalu mewah . Akan tetapi , semenjak kematiannya ayahnya setahun lepas , hidup mereka terus berubah . Ibunya terpaksa mengikat perut mencari nafkah untuk keluarganya dengan hanya menyiapkan tempahan baju dan menjual kerepek . Kehidupan mereka sangat daif , sehinggakan Ahmad terpaksa berhenti sekolah demi membantu ibunya walaupun umurnya baru sahaja mencecah 11 tahun . Dia tiada pilihan . Takdir Ilahi tidak melemahkan semangatnya , tetapi terus kental menghadapi ujian-ujian yang datang menghalang . 

         Ahmad terus berjalan dari satu rumah ke satu rumah . Laungannya masih kedengaran . Dia masih belum mahu mengalah walaupun matahari sudah berdiri tegak di atas kepalanya . Jualannya hari ini masih belum laku . "Ya Allah , kau permudahkan aku" rintih Ahmad . Setelah penat menjaja , Ahmad berhenti berehat di bawah sebatang pokok . "Ya Allah , panasnya hari ini" kata Ahmad sambil mengelap keringatnya . Dia berasa haus . Dia bingkas bangun lalu menuju ke sebuah rumah yang berada di hadapannya . Kelihatan seorang wanita dalam lingkunan 20-an sedang menyapu sampah di kawasan halaman rumah tersebut . Kehadiran Ahmad tidak disedari olehnya sehingga lah Ahmad menegurnya . 

         "Assalamualaikum kakak" Ahmad memulakan kata-katanya . Wanita tersebut yang dikenali sebagai kak leha menoleh . "Waalaikumsalam adik . Ada apa-apa yang akak boleh tolong?" balas kak leha sambil mengukir satu senyuman . Ikhlas senyumannya . "Boleh tak saya minta segelas air , akak ? Saya kehausan" pinta Ahmad dalam keadaan malu-malu .  Kak leha berasa kasihan , melihatkan keadaan Ahmad yang kepenatan serta pakaiannya yang agak lusuh . "Adik duduk dulu ya ? Akak masuk ambil air dulu" sahut kak leha dan terus meluru masuk ke dalam rumah . Tidak sampai seminit , kak leha kembali dengan membawa segelas susu dan diberikan kepada Ahmad . "Minum lah ya , mesti adik kehausan" kata kak leha sambil melabuhkan punggungnya lalu duduk di sebelah Ahmad . Dilihatnya anak kecil tersebut minum dengan agak rakus . Hati kecilnya dijentik , kasihan . Tanpa disedari , kelopak matanya bertakung tetapi cepat-cepat diseka . Hati manakah yang tidak sedih melihat keadaan anak kecil itu ? Kak leha bermolonog .

          Usai minum , Ahmad terus menoleh ke arah kak leha dan melemparkan senyuman kepadanya . "Terima kasih akak!" kata Ahmad lalu bingkas bangun . Dia menyeluk sakunya dan mengeluarkan beberapa keping duit syiling . Kak leha kehairanan dengan perbuatan Ahmad . Ahmad menghulurkan duit tersebut seraya berkata " Kak , ini saja yang saya ada . Mak saya melarang saya meminta-minta daripada orang lain . Jadi saya ingin membeli minuman tadi" . Kak leha terharu . Empangannya sudah tidak dapat ditahan lagi . Kak leha terus mendakap Ahmad dengan penuh rasa kasih lantas dan mengusap lembut kepada Ahmad lalu berkata "Tidak mengapa adik , akak belanja" . 

          Hatinya menjadi semakin sayu apabila mengenangkan nasib Ahmad . Ahmad telah menceritakan kisahnya kepada kak leha . Apakan terdaya , kak leha tidak mampu untuk membantunya kerana dia juga bukannya orang yang senang dan masih lagi belajar . Hanya mengharapkan bantuan daripada ibu bapanya sahaja . Kak leha lantas menadah tangan lalu berdoa kepada Sang Pencipta " Ya Allah , aku mohon kepada mu , kau bantulah anak kecil itu . Kau perluaskan rezekinya , untuk kebahagiaannya Ya Allah . " Sekali lagi , air matanya jatuh berjurai-jurai . Dia hanya boleh mengharap , semoga Allah mengkabulkan doanya itu . 


----------------------------------
          Setelah 20 tahun , kak leha hidup bahagia bersama suaminya . Dia dikurniakan 6 cahaya mata setelah berkahwin dengan suaminya 15 tahun lepas . Akan tetapi , kak leha telah dimasukkan ke dalam ICU kerana kegagalan buah pinggangnya untuk berfungsi . Di hospital tersebut , dia telah dirawat dengan rapi sehingga lah dia sembuh kembali . Setelah sembuh sepenuhnya , kak leha telah dibenarkan untuk pulang ke rumah . Akan tetapi , dia merasa runsing kerana kos pembedahan dan rawatannya mececah puluhan ribu ringgit ! Dia tidak mampu membayar semua kos itu . Hatinya sedikit hampa dan gelisah . 

          Sewaktu kak leha dan keluarganya mengemas barang untuk pulang , dia telah didatangani oleh seorang jururawat . Jururawat tersebut memberikan sepucuk surat kepadanya . Kak leha kehairanan lalu berkata "Surat apa ini misi?" . Jururawat tersebut tersenyum lalu berkata kembali "Surat daripada doktor yang  merawat puan . Beliau menyuruh saya menyampaikan surat ini kepada puan." . Setelah itu , kak leha membuka surat tersebut dan apabila membacanya , beliau terus menangis . Tidak disangka olehnya , surat itu adalah daripada anak kecil tersebut . Dia meraa bersyukur dan terharu atas apa yang telah berlaku . Takdir Allah benar-benar cantik . Dia yang Maha Kuasa .

"Assalamualaikum kak . Semoga akak berasa lebih sihat dan gembira . Di sini saya ingin memberitahu bahawa semua kos pembedahan akak telah saya tanggung . Akak tidak perlu risau ya ? Semua ini saya lakukan kerana kebaikan akak memberikan saya segelas susu sewaktu ketika dahulu. Jasa akak akan sentiasa saya kenang

Moral of the story : Belajar lah untuk memberi . Apa yang kita berikan kepada seseorang dengan hati yang ikhlas , insyaallah akan dibalas oleh Allah suatu hari nanti . Sayangi lah orang lain seperti kita menyanyangi diri kita sendiri . Kita hidup , perlu bermuafakat supaya menjamin hidup yang lebih berkat . 



Salam Aidilfitri . Semoga Allah sentiasa Redha akan kita ^^

No comments:

Post a Comment