Saturday 16 April 2011

SANGGUPKAH KITA?

Assalamualikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca di blog saya ini.

   Pada suatu hari,semasa saya sedang menjalani kelas pengajaran dan pembelajaran di sekolah saya,SMAKJ,seorang lelaki yang sudah agak berusia memimpin tangan seorang lelaki.lelaki tersebut masuk dan kemudian berkata"assalamualikum murud2".Kami semua menjawab salam tersebut dan lelaki tersebut terus berkata sambil menunjukkan sijil"murid2,pak cik datang ni nak minta sikit derma,nak buat pembedahan mata pada abang yang kat situ"samil menunjukkan abang yang berdiri betul2 dihadapan pintu kelas kami.

   Sambung lelaki tersebut"abang ni mempunyai kecatatan mata pada kedua-dua matanya.Sebenarnya abang ni telah menjalani mata sebelah kanan.Tetapi,akibat lambat menjalani pembedahan,mata kanan abang ni sudah buta.Jadi,sekarang ni,abang ni bergantung pada mata sebelah kiri untuk melihat.Tetapi kos pembedahan mata kirinya bernilai RM40000."Alangkah terkejutnya saya apabila mendengar betapa mahalnya kos pembedahan mata abang tersebut."Jadi,pakcik harap adik2 boleh menderma sambil membeli pen yang pakcik bawa.Harganya cuma RM 1.30 saja."sambung lelaki tersebut.

   Alangkah sedihnya saya pada waktu itu kerana saya terlupa untuk membawa duit ke sekolah.Semasa pakcik tersebut menuju ke tempat saya sambil menghulur kan beg derma,saya hanya mampu senyum dan menggeleng.Apabila selesai,lelaki tu terus berkata"terima kasih ya murid2,semoga murid2 berjaya dalam semua peperiksaan".Kemudian,pakcik tersebut mengucapkan terima kasih kepada guru yang berada dikelas saya dan terus beredar.

   Kepada pembaca sekalian,sanggupkah anda jika nikmat melihat ditarik oleh Allah?nikmat yang paling bernilai dan berharga.Jadi,bersyukur lah atas segala nikmat yang telah diberikan oleh-NYA.Jangan lah asyik merungut dan mempersoalkan apa yang telah Allah berikan kepada kita.Kerana Allah tahu mana yang baik dan mana yang buruk untuk diri kita.

Sekian dari saya,

TEPUK DADA TANYA IMAN!!

No comments:

Post a Comment