Saturday 5 November 2011

RAYA AIDILADHA

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam di Malaysia mahupun di mana-mana sahaja terutamanya kepada mereka-mereka yang membaca blog saya ini.Pada entri kali ini saya ingin berkongsi tentang amalan-amalan yang dilakukan oleh Rasullulah pada Hari Raya Aidiladha.


1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat raya.

Sebagaimana salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w, iatu ‘Ali bin Abi Thalib, ketika ditanya tentang bilakah mandi yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w. Beliau menjawab: “(Mandi yang disunnahkan) pada hari Jumaat, hari ‘Arafah, hari raya Iedul Fithri, dan Iedul Adha.” (Lihat Al Wajiz, hal 47).

Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".



2) Memakai pakaian terbaik dan tercantik.

Imam Ibnul Qoyyim berkata dalam Zaadul Ma’ad, “Nabi memakai pakaian terbagusnya untuk solat hari raya. Beliau mempunyai pakaian khusus untuk shalat ied (hari raya) dan solat Jumaat…”



Senang saya ingatkan pakaian yang terbagus tidak semestinya membeli pakaina-2 baru yang mahal dan berjenama.Pakai lah pakaian yang sederhana tetapi tetap mengekalkan kebagusan pakaian tersebut.

3) Menjamah makanan sehingga pulang. 

Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya iedul fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..." 

Dari Buraidah berkata: “Nabi tidak keluar pada Iedul Fthri sehingga makan terlebih dahulu. Adapun pada iedul Adha, maka beliau tidak makan sehingga pulang dan makan dari daging korban sembelihannya.” (Hasan, Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah, Ad-Darimi dan Ahmad)

4) Berjalan Kaki 

Dari ‘Ali berkata: “Termasuk sunnah iaitu engkau keluar solat hari raya dengan berjalan kaki.” (Hasan. Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan dihasankan Syaikh Al Albani dalam Shahih Tirmidzi)

5) Menempuh Jalan Yang Berbeza ketika pergi dan balik solat.

Dari Jabir bin Abdillah berkata: “Rasulullah s.a.w apabila (berangkat dan pulang) pada hari raya mengambil jalan yang berbeza.” (HR. Bukhari 986)


6) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain
 

Semoga raya kita pada kali ini lebih bermakna :D

TEPUK DADA TANYA IMAN !

No comments:

Post a Comment